Anda Tidak Perlu Bimbang Tentang Aluminium dalam Deodoran Anda



Terdapat pasaran keseluruhan untuk deodoran bebas aluminium. Mereka dipasarkan sebagai semulajadi atau primal atau entah bagaimana samar-samar lebih baik untuk anda. Tetapi tahan seketika: mengapa anda mengelakkan aluminium, yang (tidak seperti penyahmampan semula jadi) sebenarnya boleh menghalang anda daripada berpeluh? Tidak mengapa.

Aluminium-ya, logam yang sama yang "tinfoil" dan tin minuman terbentuk daripada jumlah yang banyak dalam otak pesakit Alzheimer dan dalam tumor payudara. Walau bagaimanapun, orang yang bekerja dengan aluminium tidak mengalami demensia atau Alzheimer pada kadar yang lebih tinggi daripada orang lain, dan aluminium didapati dalam tisu payudara yang sihat pada kadar yang sama ia didapati dalam tumor. Terdapat sifar bukti bahawa mengelakkan aluminium akan mengurangkan risiko anda sama ada keadaan.

Jadi di mana kita mendapat idea bahawa aluminium dalam deodoran anda adalah masalah? Masyarakat Amerika Cancer mengambil masa untuk menangani mitos-mitos yang ditetapkan dalam e-mel rantaian dari tahun 1999 atau lebih awal (dibungkus oleh Snopes di sini). E-mel itu mengatakan bahawa antiperspirant bekerja dengan "menghalang badan daripada membersihkan toksin dari bawah ketiak." Mengikut kisah ini, "toksin" yang tidak ditentukan membina nodus limfa ketiak, dan menyebabkan kanser payudara di bahagian payudara terdekat ketiak.

Kisah ini adalah salah: bukan bagaimana kelenjar peluh berfungsi. Itu bukan bagaimana nodus limfa berfungsi. Itu bukan bagaimana kanser berfungsi. Kebanyakan tumor payudara berada di "kuadran luar atas" payudara, tetapi hanya kerana kawasan itu mempunyai tisu payudara yang paling banyak. Penyelidikan pada pautan aluminium-kanser setakat ini gagal menimbulkan sebarang bukti yang meyakinkan.

Apa sebenarnya aluminium yang dilakukan?
Bahan-bahan yang mengandungi aluminium adalah dalam deodoran-secara teknis, hanya di antiperspirant yang dilabelkan-kerana mereka boleh memasang kelenjar peluh. Mereka secara harfiah menghalang anda daripada berpeluh.

Setelah peluh berada di kulit anda, bakteria makan peluh dan mengeluarkan bahan kimia bau busuk. Jadi komponen aktif deodoran (semula jadi atau sebaliknya) sama ada membunuh bakteria, atau memberikan wangian untuk menutupi bau busuk. Sesetengah deodoran bukan aluminium akan menyertakan bahan seperti tepung jagung yang membantu menyerap kelembapan sehingga walaupun anda masih berpeluh, anda tidak akan merasa basah.
Anda Tidak Perlu Bimbang Tentang Aluminium dalam Deodoran Anda Anda Tidak Perlu Bimbang Tentang Aluminium dalam Deodoran Anda Reviewed by Kreativ on 1:59:00 PG Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.