Hukum mandi wajib tanpa seurat benang di badan

Hukumnya haram, berdosa besar, kena laknat kalau dia mandi tu kat tempat ambil wuduk di masjid.



Hukum tanpa seurat benang di badan ni, kita perlu paham dulu tentang aurat. Kita jelaskan semula aurat-aurat ni, bila kata aurat, anggota yang wajib kita tutup daripada siapa, benda ni kita patut belajar.

Yang pertama tutup aurat tu bukan dari Allah, kerana Allah sentiasa melihat, dan bukan daripada Malaikat, sebab kalau kita kena tutup dari malaikat macam mana kite nak mandi, malaikat ada di kedua-dua bahu kita,  bagaimana nak bersetubuh? tidak wajib tutup daripada Allah, tidak wajib tutup daripada Malaikat, tidak waijib tutup daripada haiwan.

Kena tutup daripada orang sahaja, orang mana, orang yang haram lihat, orang yang tak haram lihat tak pe, siapa yang tak haram lihat aurat kita, isteri kita kerana tiada aurat antara suami isteri. Aurat wajib tutup dari orang yang haram lihat.

Sekarang ni kalau kita masuk bilik air tanpa seurat benang ada isteri kita, tidak mengapalah kerana isteri kita.

Tiada masalah mandi wajib tanpa seurat benang selagi tiada orang yang haram melihat.





Hukum mandi wajib tanpa seurat benang di badan Hukum mandi wajib tanpa seurat benang di badan Reviewed by Kreativ on 1:37:00 PTG Rating: 5

4 ulasan:

  1. soalan bodoh utk org bodoh..
    pkara basic pun tak faham2....
    mcm mana la nak berdakwah dgn org bukan islam....

    dunia akhir zaman, agama jadik bahan lawak..
    remaja melayu msia hanya suka lawak jenaka kosong wlaupun dlm soal agama..

    cubalah beralih kpd mendengar majlis ilmu oleh dr zakir nair, imam Shuib webb & Yusuf estes.... barulah melayu islam boleh maju berdakwah dgn non-muslim...

    sampai bila tak upgrade diri dgn ilmu dlm bahasa selain melayu???
    alquran dlm arab pun tak leh nak hafal sbb penuh lawak jenaka... hanya suka2... for fun.. bkn majlis ilmu...tak serius...

    BalasPadam
  2. ko nk ke dengar majlis ilmu yang serius sangat, mesti ko ngantok, ko xyah tipula, ok je ade bahan gelak, semua orang ceria, seronok je nk dengar bab Agama kalo ceria. Dah ramai muda mudi suka ceramah Ustaz Azhar ni, tinggal ketul2 je yang masih hati busuk lagi..haha..ape pun, semoga tuhan buka pintu hidayah orang kat atas ni.. :)

    BalasPadam
  3. berdengki2lah kita utk merebut pahala,SAya minat UAI kini
    dan .....

    BalasPadam
  4. Amboi main ckp je..sy ada kwn non muslim suka dgr ceramah UAI , dia kata seronok .. mcm2 cara boleh berdakwah , bukan satu cara je .. ikut keadaan dan tempat lah .. lg, kita mana tau niat org tu, buat dia mmg tak tau ke .. jgn mmperbodoh2 kn org .. dpt kt diri sendiri br tau .. bersangka baik je la ..

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.